Jeannine & Tuur in Canada.reismee.nl

"vluchtdag"

Vrijdag 10 augustus 2012. Om 07.15 u staan we in Zaventem in de vertrekhal van de luchthaven... We zijn dus zoals gepland om 06.00 u opgestaan (maar eigenlijk heb ik vals gespeeld, want ik was reeds om 03.15 u het bed uit - kon niet meer slapen ....). We wilden de files richting Brussel en op de ring vermijden en dan moet je vroeg vertrekken! Marieke was het slachtoffer van dienst, want zij moest ons voeren. Check-in balie (rij 6)... Air Canada - Vlucht AC833. Alles rustig en kalm. Men was hier nog alles in gereedheid aan het brengen om de reizigers op te vangen. We moesten dus nog even wachten. En dan plots was het zover... We mochten inchecken... Als allereerste! Paspoortcontrole, bagage wegen (nog meer dan voldoende gewicht over hoor), boardingpasses in ontvangst nemen, enz. Alles heel vlot. Boarding om 9.55 u aan gate B06! Goed vooraan in de pier dus. Nog wat tijd voor een croissant en een tas koffie/chocomelk. De check-in verliep vlot en op tijd. Al snel zaten we in het vliegtuig. Rij 2. Door het raampje kon ik zien hoe de containers met de bagage in het vliegtuig werden geschoven. Terwijl we wachten op het vertreksein, werden reeds de kranten (de morgen was de enig Nederlandstalige krant) en een drankje rond gebracht. 10.40u! De vlucht vertrekt stipt op tijd. We stijgen op via de baan 23 L ( ik denk toch dat ze zo noemt) want op de andere normale baan is men druk aan het werk om de deklaag te vervangen. We vliegen zo over Veltem en de Brusselsestwg om dan naar links te zwenken richting Mechelen en Antwerpen... Al snel zijn we boven de Noordzee en zijn de Engelse klifs in zicht. Dan komt Ierland nog en voor we het goed weten zitten we boven de oceaan en zien we niets meer. We vliegen inmiddels op zo'n 32000 ft. Na een goed uur worden de eerste maaltijden geserveerd. Wat ons opviel... Na het eten werd het plots heel donker in het vliegtuig, alhoewel het nog maar namiddag was. Overal gingen de luikjes aan de vensters naar beneden... Alsof men een bevel tot slapen had gegeven.... Zou er iets in het eten hebben gezeten (hihihi)? De vlucht verloop verder heel voorspoedig en na 7 uur en 40 min zetten we de daling naar Montréal in. Hier moeten we het vliegtuig verlaten voor de "immigratie". Men wil weten waarom je naar Canada komt, waar je zal verblijven, of je reeds in Canada geweest bent, of je etenswaren bij hebt of overdreven veel drank of sigaretten... Enz. We zijn er toch doorgeraakt en mogen in Canada blijven. Nu onze koffers gaan oppikken en wat verder op de "connectieband" gaan leggen en dan terug door de douane... Oei! Op de scanner heeft men een "verdacht pakketje" ontdekt in mijn handbagage! Uitpakken dus... Het bleek de "eau de toilette" te zijn die ik in de tax-free shop in Zaventem had gekocht! Met uiterste voorzichtigheid werd er een gaatje geprikt in de plastiekzak waarin het flesje zat en werd er met een detector in het zakje gesnuffeld... Na enige seconden (die inmiddels minuten leken) komt het bevrijdend nieuws: "it's ok!". Snel terug inpakken en naar de gate, want het vliegtuig (dezelfde AC833) dat ons naar Toronto zou brengen, stond reeds te wachten.... Nog een uurtje vliegen (met nog een maaltijd) hadden we voor de boeg. Maar er ontbraken 3 passagiers. Dus hun bagage moest terug uit het vliegtuig. Dit nam toch wat tijd in beslag waardoor we ons "slot" moesten laten passeren en we dienden te wachten op een nieuw vrij moment om op te stijgen. Hetzelfde probleem in Toronto. We dienden in de lucht te wachten op een vrij landingsmoment. Dus rondjes draaien en slapen. Een ding was zeker: landen zouden we zeker, maar op welke wijze en wanneer, dat was nog niet zeker. Uiteindelijk zijn we er toch veilig geraakt met 2.30u vertraging. Bagage ophalen... En hop naar de huurwagens. Een mooie Ford SUV (foto's volgen wel) zou ons naar downtown Toronto brengen, maar op een vrijdagavond rond 18.00u loopt dat toch ook niet zo vlot... Eigenlijk is alles wel heel vlot verlopen en zijn we best tevreden over deze eerste dag. Nog snel even sms'en met Gunther en Kevin (we hadden met hen om 19.00u afgesproken in de lobby van het hotel om samen nog iets te gaan eten) om hen op de hoogte te brengen van de vertraging en de ontmoeting te concretiseren. Zo zagen we hen dus buiten aan het hotel in de Front Street West. Veel jeugd in deze stad. Echt druk... Bleek dat een of andere sportwedstrijd plaatsgreep in de grote arena naast ons hotel... We werden door Kevin en Gunther getrakteerd in een Japans restaurant. Verschillende suchi's en andere lekkernijen deden onze tafel aan op een Spaanse tapas wijze.... Mmmmmm Lekker! Maar daarna snel naar ons hotel, want de vermoeidheid begon te wegen (ik was immers al 24 u wakker). Tijd voor dit verslag was er niet meer.... Het was zaterdag 11aug, 04.00 u in de morgen (Belgische tijd) of 22.00u vrijdagavond 10 aug plaatselijk tijd. (wordt vervolgd)