Jeannine & Tuur in Canada.reismee.nl

Saint John on the Bay of Fundy

Woensdag 5 september 2012 Vandaag krijgen we te maken met natuur fenomenen: 1°. Isaac over ons hoofd. Of wat nog overblijft van wat eens de gevreesde tropical storm of Hurricane Isaac is geweest. Hij is verleden week in Louisiana aan land gekomen en heeft dan Noord Amerika van Zuid naar Noord doorkruist en is nu hier aangekomen... Niets aan te doen. Wordt dus regenjassendag! Ja, dat dacht ik deze ochtend... Maar alle buitenattracties zijn letterlijk in het water gevallen. We hebben dus ook niet zoveel foto's gemaakt. 2°. De grote getijdenverschillen: tot 19 meter: fenomenaal! We zijn gaan kijken, met de paraplu's open om ons enigszins droog te houden, maar we hebben ons beperkt tot enkele foto's van boven uit... Ik vond de trap naar beneden nogal slipperig (of was het mijn hoogtevrees dat de kop opstak ?) toch zie je duidelijk de werking van het getij... 3°. In het Fundy Park zouden we het uitgestrekte strand bij laag tij kunnen zien (zoals bij de Mont Saint Michel in Frankrijk). Maar de mist en de regen maakten ons dit onmogelijk. 4°. Dan maar doorgereden naar Saint-John, waar we nog 2x zullen overnachten. Daar zijn we een wandeling onder de paraplu's gaan maken naar de "Reverse Falls". Een natuurverschijnsel waar door de getijdenwerking het ene moment de rivier terugvloeit bij hoog tij, dit met de nodige kolken en geweld, het andere ogenblik het water heel kalm is (alsof het stil staat), en dan bij laag tij, het water van de rivier terug naar zee vloeit, samen met al het binnengestroomd zeewater... Een massa water dus dat door deze nauwe doorgang moet met alle geweld vandien. Daarenboven is in die nauwe engte de bodem zo ongelijk door het botsen van de continenten (het is hier een breukvlak...) dat het water erboven zo'n op en neerwaartse bewegingen maakt dat de stromingen echt onvoorspelbaar en gevaarlijk zijn... Zwemmen is hier niet aangewezen. Ha ja, gisteren zijn we ook onze trein nog tegen gekomen. The Ocean Rail... Toeval en dus tof... Morgen gaan we de stad verkennen en als het weder het toelaat eens zien of we de walvissen kunnen zien in de Fundy Bay... We hebben in ieder geval nu al zeehonden gezien die hier in de haven verblijven.