Jeannine & Tuur in Canada.reismee.nl

Moncton

Dinsdag 4 september 2012 Vandaag richting "New Brunswick" gereden. Hiervoor moesten we over de "Confederation Bridge". Dit bouwwerk is 13 km lang en is hiermee werelds langste ononderbroken boogbrug over zee. ... We zijn dan doorgereden naar het "Fort Beauséjour National Park". Wederom het zelfde verhaal. De Fransen hebben het gebouwd. De Engelsen hebben het nadien veroverd en zelf gebezigd als een verdedigingspost tegen de aanvallen van de Acadiërs (de eerste Franse kolonisten) en later tegen de Amerikanen. De stervormige aarden omwalling ziet er nog steeds indrukwekkend uit. In het nabij gelegen museum (waar je ook de toegangstickets kunt kopen) kan je ook het leven van de Acadiërs en hun cultuur ontdekken. Alleen was het gebouw gesloten... Dus gratis bezoek aan het fort! Daarna verder naar Moncton, stad aan de Petitcodiac rivier. Deze stad is vooral nog gekend omwille van de getijdengolf. Bij vloed wordt het water van de oceaan de "Bay of Fundy" binnengeperst (!) wat zelfs nog in Moncton (50 km landinwaarts) een aantal meter hoogteverschil oplevert (zie onze foto's). Morgen rijden richting zee en zullen we hopelijk kunnen genieten van het grootste getijdeverschil ter wereld, maar daarover morgen meer... We hebben ons ook laten verleiden door een optisch bedrog: bergopwaarts rijden met de auto in neutraal, motor af en remmen los... Dit kan op de Magnetic Hill in Moncton... Ik heb op YouTube een filmpje gevonden van dit fenomeen, want op foto zegt dit niets...: Bekijk deze video op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=JLgdZGbOclk&feature=youtube_gdata_player Het is een leuke ervaring.

Dennis

inderdaad een vreemd zicht dat die auto naar boven bolt!

een indrukwekkende brug ook wel!

Geniet er nog van en de groetjes daar

inge

gelukkig was wim hier ,en na kopieeren en plakken konden we het filmpje zien;Ik zag het niet ,dus bij thuiskomst graag nog wat uitleg aub. Knuf