Jeannine & Tuur in Canada.reismee.nl

Ottawa - dag 2

Mensen, wat is Ottawa (downtown) een mooie stad... Zeker als de zon schijnt ! Na ons ontbijt in ons appartementje (in het hotel), zijn we de stad in getrokken. We waren onmiddellijk in het centrum. Ottawa sliep nog denk ik... Zaterdagmorgen... Het kan natuurlijk. We kwamen aan bij de "Peace Tower". Het monument ter herdenking van alle Candese gesneuvelden in alle oorlogen waar Canada in betrokken was. We waren er getuige van een aflossing van de wacht. We wandelden verder naar de Cathédrale Notre Dame, maar kwamen eerst langs de "ByWard Market". Dit is een zeer drukke buurt. Ze bevat een kleurrijke verzameling van souvenierwinkeltjes, cafés, modezaken, bistro's en marktkraampjes met fruit en groenten, alles zeer mooi uitgestald, een ware streling voor het oog. Aan de Cathédrale aangekomen, mochten we deze niet betreden wegens een huwelijksplechtigheid. De bruid mocht er zijn hoor en wij zouden later op de dag wel terug komen... Langs de National Gallery Of Canada (er liep een tentoonstelling over Vincent Van Gogh - een massa volk) liepen we naar het hoogste punt van Ottawa, Nepean point. Van hieruit is heel Ottawa te zien. We zetten onze wandeling onder de stralende zon verder doorheen het "Major's Hill Park" (een stukje groen in het hart van deze bruisende stad) richting "Parliament Hill". Het Parlementsgebouw lijkt sterk op de Westminster in Londen, zowel wat de bouwstijl (victoriaanse, neogotische stijl) als de ligging betreft. Men kan deze gebouwen in de zomer dagelijks bezoeken, ook op zaterdagen en zondagen... Alleen, niet vandaag.... Straf hé... Langs de vlam voor de onbekende soldaat en de vele overheidsgebouwen trokken we verder naar het Canadian War Museum. Hoe kon het anders als er wat militair bloed door de aderen stroomt. Ook hier aandacht voor alle conflicten waar Canada in betrokken was van bij haar ontstaan tot 1945 en de periode nadien (de koude oorlog, peacekeeping, en de recente conflicten). Dit museum is zo uitgebreid en zeer degelijk van kwaliteit dat we hier wel een tijdje hebben in rond gelopen en niet alle onderdelen hebben gezien, maar we moesten nog terug, dus hebben we ons bezoek maar voortijdig afgebroken. Via een wandelpad langs de Ottawariver zijn we teruggekeerd naar downtown. We kwamen uit aan het Rideaukanaal. Het is een kanaal dat in het begin van de 19de eeuw werd aangelegd. Om het serieuse hoogteverschil te overbruggen volgen de verschillende sluizen mekaar zeer snel op. We zijn dan nog even naar de Cathédrale Notre Dame gegaan om daar toch ook van de binnenzijde enkele foto's te kunnen nemen. Daar aangekomen mochten we geen foto's nemen omdat de mis bezig was. Zijn we dan toch maar gebleven en de zondagsmis gevolgd tot het eind. Na ons bezoek aan de kathedraal zijn we via de ByWard Market terug naar ons appartement geslenterd... Vandaag dus een prachtige dag gehad - We hebben er echt van genoten... Mede dankzij de niet aflatende zon natuurlijk en de 8 uur durende wandeling. Jeannine heeft dan voor een heerlijk rijstmaaltijd gezorgd als afsluiter van deze dag. Morgen trekken we naar Montréal.