Jeannine & Tuur in Canada.reismee.nl

Peggy's Cove ~ Lunenburg

Vandaag hebben we onze eerste dag Nova Scotia gehad. Vanuit Halifax reden we ZW-waarts langsheen en tussen de oceaan en de vele meren naar onze eerste tussenstop, "Peggy's Cove". Het dorpje geldt als een van de meest schilderachtige vissersdorpjes. De vuurtoren staat boven op de granieten rotsen en is een must voor alle fotografen. We reden verder langs de "Lighthouse route" en kwamen 2 km verder een herdenkingsmonument tegen, opgericht ter herdenking van de slachtoffers van de Swissair-ramp van 2 september 1998. Ik moet zeggen, dit heeft mij geweldig aangegrepen. Ik kon mij van deze ramp niets meer herinneren en toch is het nog maar 14 j geleden. Ben wat meer info gaan opzoeken. Je kan dit eveneens terugvinden met volgende link : http://nl.wikipedia.org/wiki/Swissair-vlucht_111 We vervolgden onze weg via "Mahone Bay" (hier staan aan de waterkant 3 kerken zomaar naast mekaar) naar "Lunenburg". Het stadje staat sinds 1996 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Hier bevind zich ook het Fisheries Museum of the Atlantic. Dit museum vertelt ons het verhaal van de visvangst in dit deel van Canada... Hier legde men zich ook toe op de scheepsbouw. Van hieruit kan je ook op Whalespotting (gaan kijken naar de walvissen). Wij houden dit voor verder op onze reis. Het was al ver in de namiddag als we onze terugreis naar Halifax aanvatten. Morgen laten we Halifax achter ons en trekken we langs de kustweg naar het noorden.