Jeannine & Tuur in Canada.reismee.nl

Baddeck

Vandaag zijn we teruggekeerd in de tijd! Als eerste stopplaats hadden we "Louisburg" op het programma staan. Hier hebben de Fransen in 1713 voet aan wal gezet, nadat ze Acadia en Newfoundland hadden moeten afstaan aan de Engelsen. In 1719 begonnen zij aan de bouw van een versterkte stad. Die was net klaar voor de eerste belegering van de stad in 1746 door de Engelsen na een oorlogsverklaring tussen Engeland en Frankrijk. De nederzetting was inmiddels wel een bloeiende gemeenschap geworden. De Engelsen wisten de vestiging toch te veroveren, maar moesten haar na een vredesverdrag weer terug aan de Fransen overdragen. In 1758 werd dit verhaal nog eens herhaald, maar toen maakten de Engelsen de stad met de grond gelijk. In 1961 begon de Canadese regering met een project van heropbouw. Hierdoor kunnen we nu nog meemaken hoe de gebouwen, de erven, de tuinen en straten eruit zagen rond 1740 en hoe de mensen er toen leefden. In dit "Fortress of Louisburg" worden die taferelen nog dagelijks door een vaste kern van acteurs nagespeeld. Echt prachtig en groots opgevat. Van de Fransen reden we dan door het heden naar de Schotten! In "Lona" in "Highland Village" waren we getuige van de geschiedenis van de Schotse kolonisten, en kregen we een idee van het Schots pionierschap in dit gebied. Via een 10 tal gerestaureerde historische gebouwen kregen we een idee van wat deze mensen hebben meegemaakt.. Van de eerste stenen hutjes (1770), de eerste steverigere houten gebouwen, de eerste stenen huisjes met open haard en dan later de huizen met kachels, de eerste kerk, school, winkel, smidse enz... Ook hier telkenmale met gidsen als toenmalige bewoners uitgedost. Ja, een dag in een teletijdscapsule, want dan hier in Baddeck zijn we nog langs gelopen bij "Graham Bell", de uitvinder van de telefoon; 't is te zeggen langs het museum dat zijn naam draagt en volledig aan zijn werk, zijn uitvindingen en zijn ideeën is gewijd. Jaja, een leerrijke dag... Zo'n dag verdient als afsluiter zeker een "lobster"! Hmmmmmm.

inge

achter zo'n leerrijke dag ,zou dat kreeftje me ook wel echt smaken;knuf