Jeannine & Tuur in Canada.reismee.nl

Pictou

Vandaag hebben we onze reis langs de westkust van Nova Scotia (NS), zichting zuiden verder gezet. De zon scheen wel, maar dat heeft de regen niet belet om in de voormiddag toch geregeld alles nat te maken. De wind, met stormkracht allures blies wel snel alles droog. We hebben genoten van de mooie vergezichten over oceaan, de velden en bergen. Onze picknick hebben we genomen op een van de vele picknickplaatsen in de verschillende nationale parken. Ditmaal aan zee... Er zijn daar vele wandelpaden aangelegd en daar moet je u dan ook aan houden. Deze streek kan (en wil) haar Schotse roots niet verbergen. Overal zie je straatnamen en namen van steden en gehuchten waarin "Mac" zus of zo vernoemd wordt. Zo is Mac Donald hier bijvoorbeeld een zeer veel voorkomende naam en neen, niet alleen in de Fast Food keten. Ook spreekt men hier over de nieuwe wereld, want namen zoals "New France", "New Glasgow", "New Brunswick", enz... doen hier met heimwee terugdenken aan de steden van de voorouders.... In New Glasgow staat er trouwens ook een standbeeld van een Schotse doedelzakspeler als herinnering aan de gesneuvelde Canadese Highlanders van 1914-18. Ook hebben we hier het oudste kerkje van NS gevonden. Het dateert van 1834 en werd door de Highlander Scots gebouwd. Hier in Pictou hebben we onze intrek genomen in een B&B. Das eens wat anders dan een hotel...