Jeannine & Tuur in Canada.reismee.nl

Halifax - Luchthaven

Zaterdag 8 september 2012 Ja, we staan er eigenlijk nauwelijks bij stil, maar dit is echt de laatste dag van onze Canada-reis. Wat begon als: "ja jullie moeten eens naar Canada komen" is nu na 2 jaar werkelijkheid geworden... Judy en Ron, de ouders van Kevin, Gunther's vriend, hadden dit reeds een paar keer gezegd toen zij in Leuven en Pals op bezoek waren. Eigenlijk hadden we dit vorig jaar gepland, maar doordat Jan en Kelly hun huwelijksviering wilden houden (en daar konden we toch echt niet ontbreken), hebben we het naar dit jaar verschoven. Eigenlijk best zo, want we hadden/hebben wat te vieren dit jaar: 35 jaar samen getrouwd en ik wordt er dit jaar 60! We willen hier toch even blijven stilstaan en een aantal mensen danken voor hun betrokkenheid bij deze reis... First of all, Judy and Ron, for your advice in making à trip like this, your hospitality, your kindness and all those wonderfull moments in Penetanguishene. Thank you very much! We'll never forget. Kevin en Gunther voor jullie gezelschap in het eerste gedeelte van onze trip en het gidsen doorheen Toronto... Greta en Eddy voor het regelen van de reis en de tips om deze reis goed te beleven, Jan, voor uw deskundige hulp bij mijn mailprobleem onderweg en de levering van de hardware om de foto's goed op de tablet te krijgen... En jullie allemaal om zo regelmatig onze verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Ook voor de vele reacties die wij onderweg mochten ontvangen... Enkele statistieken misschien reeds: we hebben 32 verhalen en 187 foto's doorgezonden. De verhalen zijn in het totaal 2.089 keer gelezen (of gemiddeld 67 x per verhaal). Er kwamen 167 reacties binnen. Dank daarvoor. Wij hopen dat jullie er iets aan gehad hebben. Het maakt het ons natuurlijk wat gemakkelijker om bij terugkomst over de reis te vertellen. Nu nog even wachten hier op de luchthaven van Halifax op de vlucht die ons naar Montréal zal brengen. Vandaar dan, mits een overstap, op de nachtvlucht naar Brussel. Daar hopen wij dan veilig en wel morgenvroeg (zondag) toe te komen. Groeten iedereen en tot binnenkort! Jeannine en Tuur,

Halifax

De dag is met wat discutie begonnen vandaag... Nee nee, niet tussen Jeannientje en mij... Nee tussen mij en de hotelbediende. Al onze hotels waren prepaid en alles is steeds voortreffelijk verlopen..., behalve vandaag. Die gast rekende ons het hele verblijf van die 2 dagen Saint John opnieuw aan en nam het automatisch van onze Visa... Hiermee was ik natuurlijk niet akkoord en na wat over-en-weer gediscuteer vroeg ik naar de manager. Deze mevrouw nam onmiddellijk het initiatief om het reisagentschap te bellen waar men bevestigde dat de onkosten betaald werden door het agentschap... De manager boekte dan ook de visa verrichting onmiddellijk tegen.... Gelukkig maar... Maar toch ging mijne tikker al wat sneller. Kwamen we daarna na een kwartiertje rijden toe aan de Ferry-terminal. Hier moesten we onze tickets, welke ook reeds pre-paid waren, afhalen. Men vond echter onze betaling niet terug. Ze hadden daar geen weet van ons Belgisch reisbureau. Na wat geleuter en het vernoemen van een van de Canadese correspondenten van onze Belgische reisorganisator en wat getelefoneer bleek het ineens ook allemaal in orde te zijn en konden we dus mee met de Ferry (er zijn er maar 2 per dag, dus we moesten deze zeker hebben wilden we rondkomen met ons programma vandaag... En dat was al moeilijk, want we hebben maar een paar dingen kunnen doen. Anders waren we veel te laat in Halifax. En eindelijk hebben we tijdens de 3 uur durende overzet onze zeebewoners gezien... Zowel de walvissen als dolfijnen. Deze laatste zwommen de haven van Digby uit als wij binnenvoeren... Ze hebben ons zo verrast dat we er geen foto hebben kunnen van maken. Daar aangekomen kregen we weer een kamer met 2 bedden toegewezen... Ik vroeg of we niet een kamer met een Kingsize bed konden krijgen... Het was immers onze laatste avond Canada en we hadden in dit hotel reeds 2x geslapen. De vriendelijke receptioniste bezorgde ons dan een bruidssuite met kingsize bed.... Goed hé... En morgen eindigt dan dit verhaal... Laatste dag, rit naar de luchthaven, auto inleveren, vliegtuig inchecken, een vlucht naar Montréal en later op de dag de terugvlucht (een nachtvlucht) naar Brussel. Tijd dus om eens terug te blikken... Dit volgt dan vanuit Leuven in een afsluitend verhaal.

Saint John - dag 2

Donderdag 6 september 2012 Zoals gezegd, vandaag de stad in. Langs mooie idyllische straten met mooie namen: Water street, Prins Edward Street, Princess street, King street, Mitchell street, Germain street... Goed hè... Trouwens op het eind van Prins Edward street staat een 3 koppige lantaarnpaal. Ze noemen deze "de drie zussen"... (zie foto) het is een merkteken om de haven van Saint John veilig binnen te varen... Ttz dat was het in de jaren 1870... Nu doet men dat met de radar natuurlijk. We zijn ook een "Mall" binnengestapt, dit is een verzameling van winkels... En we zijn deze verzameling van winkels een paar straten verder buitengekomen langs een overdekte markt... Gewoon prachtig! Langs de haven passeerden we een aangemeerd cruiseschip van de "Holland-Amerika line". Deze maatschappij had blijkbaar roze dubbeldek bussen ingehuurd om een rondrit door de stad te maken. Dit wisten wij echter niet. We vroegen hoeveel het kostte om een rondrit mee te maken. De verantwoordelijke dame vertelde ons dat dit niet meer kon, want dat de laatste bussen volzet waren en die erachter niet op tijd terugwaren voor de afvaart van het schip... Toen ze zag dat wij sip keken, gaf ze ons nog snel 2 gratis tickets en moesten we maar snel op de bus stappen... Dat hebben we dan ook gedaan, maar groot was onze verwondering dat, toen de bus vertrok, wij praktisch de enige reizigers waren.. Een volledige bus met gids voor ons alleen... Bij terugkeer hebben we die dame dan maar een "tip" gegeven.... Na de middag zijn we naar de "Reverse Falls" teruggeweest. Het blijft echt wel spectaculair... Daar was ons zeehondje weer... Spelen in het kolkende water. Effe doorgereden naar de Ferry-terminal, zodat we morgen voormiddag weten waar we moeten zijn voor de oversteek, terug naar Nova Scotia en Halifax... Ja, onze reis loopt stilaan ten einde... Zaterdag nemen we immers het vliegtuig in Halifax. En eigenlijk is dit niets te vroeg; we hebben immers vernomen dat er 2 orkanen (Leslie en Michael) op weg zijn naar de oostkust van Canada... Naar Nova Scotia dus.... men verwacht dat ze dinsdag of woensdag aan land zouden gaan. De regering raadt de bevolking aan zich op alles voor te bereiden... Dus gelukkig zijn wij dan reeds weg... Tot morgen!

Saint John on the Bay of Fundy

Woensdag 5 september 2012 Vandaag krijgen we te maken met natuur fenomenen: 1°. Isaac over ons hoofd. Of wat nog overblijft van wat eens de gevreesde tropical storm of Hurricane Isaac is geweest. Hij is verleden week in Louisiana aan land gekomen en heeft dan Noord Amerika van Zuid naar Noord doorkruist en is nu hier aangekomen... Niets aan te doen. Wordt dus regenjassendag! Ja, dat dacht ik deze ochtend... Maar alle buitenattracties zijn letterlijk in het water gevallen. We hebben dus ook niet zoveel foto's gemaakt. 2°. De grote getijdenverschillen: tot 19 meter: fenomenaal! We zijn gaan kijken, met de paraplu's open om ons enigszins droog te houden, maar we hebben ons beperkt tot enkele foto's van boven uit... Ik vond de trap naar beneden nogal slipperig (of was het mijn hoogtevrees dat de kop opstak ?) toch zie je duidelijk de werking van het getij... 3°. In het Fundy Park zouden we het uitgestrekte strand bij laag tij kunnen zien (zoals bij de Mont Saint Michel in Frankrijk). Maar de mist en de regen maakten ons dit onmogelijk. 4°. Dan maar doorgereden naar Saint-John, waar we nog 2x zullen overnachten. Daar zijn we een wandeling onder de paraplu's gaan maken naar de "Reverse Falls". Een natuurverschijnsel waar door de getijdenwerking het ene moment de rivier terugvloeit bij hoog tij, dit met de nodige kolken en geweld, het andere ogenblik het water heel kalm is (alsof het stil staat), en dan bij laag tij, het water van de rivier terug naar zee vloeit, samen met al het binnengestroomd zeewater... Een massa water dus dat door deze nauwe doorgang moet met alle geweld vandien. Daarenboven is in die nauwe engte de bodem zo ongelijk door het botsen van de continenten (het is hier een breukvlak...) dat het water erboven zo'n op en neerwaartse bewegingen maakt dat de stromingen echt onvoorspelbaar en gevaarlijk zijn... Zwemmen is hier niet aangewezen. Ha ja, gisteren zijn we ook onze trein nog tegen gekomen. The Ocean Rail... Toeval en dus tof... Morgen gaan we de stad verkennen en als het weder het toelaat eens zien of we de walvissen kunnen zien in de Fundy Bay... We hebben in ieder geval nu al zeehonden gezien die hier in de haven verblijven.

Moncton

Dinsdag 4 september 2012 Vandaag richting "New Brunswick" gereden. Hiervoor moesten we over de "Confederation Bridge". Dit bouwwerk is 13 km lang en is hiermee werelds langste ononderbroken boogbrug over zee. ... We zijn dan doorgereden naar het "Fort Beauséjour National Park". Wederom het zelfde verhaal. De Fransen hebben het gebouwd. De Engelsen hebben het nadien veroverd en zelf gebezigd als een verdedigingspost tegen de aanvallen van de Acadiërs (de eerste Franse kolonisten) en later tegen de Amerikanen. De stervormige aarden omwalling ziet er nog steeds indrukwekkend uit. In het nabij gelegen museum (waar je ook de toegangstickets kunt kopen) kan je ook het leven van de Acadiërs en hun cultuur ontdekken. Alleen was het gebouw gesloten... Dus gratis bezoek aan het fort! Daarna verder naar Moncton, stad aan de Petitcodiac rivier. Deze stad is vooral nog gekend omwille van de getijdengolf. Bij vloed wordt het water van de oceaan de "Bay of Fundy" binnengeperst (!) wat zelfs nog in Moncton (50 km landinwaarts) een aantal meter hoogteverschil oplevert (zie onze foto's). Morgen rijden richting zee en zullen we hopelijk kunnen genieten van het grootste getijdeverschil ter wereld, maar daarover morgen meer... We hebben ons ook laten verleiden door een optisch bedrog: bergopwaarts rijden met de auto in neutraal, motor af en remmen los... Dit kan op de Magnetic Hill in Moncton... Ik heb op YouTube een filmpje gevonden van dit fenomeen, want op foto zegt dit niets...: Bekijk deze video op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=JLgdZGbOclk&feature=youtube_gdata_player Het is een leuke ervaring.

Charlottetown - dag 2

Vandaag is het hier in Canada de 1ste mei ! Ttz het is "Labour Day" (dag van de arbeid). Maar net zoals bij ons wordt er dan niet gewerkt en daarbovenop was het dus ook een verlengd weekend. Er was wel veel volk op loop, maar daar hebben we niet zoveel van gemerkt. Zoals gisteren reeds vermeld hebben we vandaag ons geconcentreerd op de westelijke kant van Prins Edward Island (PEI). Naast een bezoekje aan de plaats waar ooit eens een Fort heeft gestaan, opgericht door de Fransen en nadien vernietigd door de Engelsen (waar heb ik dit scenario deze dagen nog gehoord?) hebben we het "Green Gables House" bezocht. In dit 19de-eeuwse huis is het in de engels sprekende landen zeer populaire verhaal van Anne of Green Gables (het kleine huis op de prairie) gesitueerd. De schrijfster van deze verhalen, Lucy Maud Montgomery (1874-1942), is hier in Cavendisch (PEI) geboren, maar ook begraven. Haar bestseller is in 16 talen vertaald en er werden miljoenen exemplaren van verkocht. Van uit het PEI National Park, waarin Cavendisch en het Green Gables House gelegen zijn, reden we over kleinere lokale wegen naar de zuidkust van PEI. We kwamen hierbij voorbij de baai van Malpeque. In deze baai worden jaarlijks 10 miljoen Malpeque-oesters gevangen. Aan de zuidkust heb je prachtige zichten, oa over de Confederation Bridge. Langs deze weg zullen we morgen PEI verlaten. Om dit hoofdstuk Prins Edward Island waardig af te sluiten hebben we ons zelf getrakteerd op een kreeften-menu: Jeannine een Lobster-roll en voor mij de kleinste kreeft op het menu. (je hebt de keuze tussen 5 gewichten en ze worden hier volledig opgediend... Dus je hebt best wel wat werk met zo'n beestje) Morgen verlaten we PEI en komen we in New Brunswick...

Charlottetown

Hey, vandaag hebben we het vasteland verlaten en de "Northumberland Strait" (een deel van de Atlantische oceaan) overgestoken (met de Ferry) naar het "Prince Edward Island" (PEI). We logeren 2 nachten in Charlottetown; het is de kleinste provinciehoofdstad van Canada. Eerst verkennen we het Oostelijk deel van PEI. Morgen doen we dan de Westelijke kant. In dit gedeelte van PEI ligt de nadruk op landbouw. Niet te verwonderen dus dat je er vele boerderijen vindt (van kleine tot hele grootte). De velden wisselen af met de bossen en, ja hoor, de vele baaien, meren, riviertjes en plassen. Wij hebben vooral de maisvelden en de kolenvelden gezien, maar andere gewassen zijn er ook (maar misschien niet in dit seizoen). Ook de vele koeien en paarden. Ook hebben we mosselkweek hier ontdekt... Hele baaien vol met rijen boeien, elke boei in de rij met mekaar verbonden met kilometers touw. Aan elke boei hangt een ketting in het zoute water. Aan deze ketting honderden mosselen... Blauwe Canadese mosselen... Tevens hebben we vele huizen gezien... De meeste in goede staat, maar ook enkele in bedenkelijke staat en een aantal die de natuurkrachten niet hebben weerstaan....

Pictou

Vandaag hebben we onze reis langs de westkust van Nova Scotia (NS), zichting zuiden verder gezet. De zon scheen wel, maar dat heeft de regen niet belet om in de voormiddag toch geregeld alles nat te maken. De wind, met stormkracht allures blies wel snel alles droog. We hebben genoten van de mooie vergezichten over oceaan, de velden en bergen. Onze picknick hebben we genomen op een van de vele picknickplaatsen in de verschillende nationale parken. Ditmaal aan zee... Er zijn daar vele wandelpaden aangelegd en daar moet je u dan ook aan houden. Deze streek kan (en wil) haar Schotse roots niet verbergen. Overal zie je straatnamen en namen van steden en gehuchten waarin "Mac" zus of zo vernoemd wordt. Zo is Mac Donald hier bijvoorbeeld een zeer veel voorkomende naam en neen, niet alleen in de Fast Food keten. Ook spreekt men hier over de nieuwe wereld, want namen zoals "New France", "New Glasgow", "New Brunswick", enz... doen hier met heimwee terugdenken aan de steden van de voorouders.... In New Glasgow staat er trouwens ook een standbeeld van een Schotse doedelzakspeler als herinnering aan de gesneuvelde Canadese Highlanders van 1914-18. Ook hebben we hier het oudste kerkje van NS gevonden. Het dateert van 1834 en werd door de Highlander Scots gebouwd. Hier in Pictou hebben we onze intrek genomen in een B&B. Das eens wat anders dan een hotel...